پارچه فلامنت تترون ترگال و شلواری

  • ۰
  • ۰

برای این پارچه تعریف های مختلفی از اهل فن نقل شده اما به زبان ساده می توان گفت، پارچه ای ساده با الیاف طبیعی حیوانی
مثل پشم، الیاف مصنوعی یا مخلوطی از هر دو است. عرض پارچه فاستونی در حالت معمول در ایران ١۵٠ سانتی متر میباشد که میتواند در وزن های مختلف و با طرح ساده یا طرحدار مثل چهارخانه و راه راه تهیه شود.

اختلاف وزن ( تراکم بافت ) و میزان پشم به کار رفته و نخ فاستونی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در نرخ پارچه فاستونی میباشد. پارچه فاستونی پارچه ای ساده است که در سه نوع تولید شده با الیاف طبیعی مثل پشم، الیاف مصنوعی مثل مواد پلی استر یا مخلوطی از هر دو به مرحله تولید میرسد. 

الیاف پارچه های فاستونی نخی، از ترکیب پشم، کرک و یا مواد پلی استر تولید میگردد. پارچه هایی که درصد پشم بیشتری دارند، نرم و لطیف هستند و کمی سنگین تر از فاستونی های ویسکوز میباشند. 

به دلیل طبیعی بودن این الیاف، فاستونی پشمی چروک پذیری
بیشتری دارد. این پارچه ها در مقایسه با فاستونی پلی استر قیمت بیشتری دارند. در مقابل فاستونی های پلی استر و ویسکوز الیاف پلاستیکی دارند و کمتر چروک می شوند. 

این پارچه ها در لباس حالتی خشک با انعطاف پذیری پایین دارند، که قیمت پایین تری نسبت به نوع اول نیز دارد. فاستونی های بسیار عالی از درصدهای متفاوت پشم و پلی استر تولید میگردند و هرگز به طور کامل پشم یا پلی استر نیستند. درصد این الیاف در پارچه تعیین کننده مشخصات ظاهری و قیمت آن است.

پارچه های فاستونی بسیار متنوع هستند به طوری که اگر بخواهیم خیلی کوتاه بیان کنیم، پارچه فاستونی تا سال ها قبل تنها پارچه هایی بودند که در بافت آن تنها پشم به کار رفته بود، و هر چقدر درصد پشم به کار رفته در پارچه بالا میرفت، مرغوبیت و کیفیت پارچه بهتر بود و اگر مقدار نخی نیز در بافت آن به کار میرفت، پارچه ظریف تر و با لطافت میشد.
اما چند سالی است که شاهد تولید پارچه های شبه فاستونی یا فاستونی مصنوعی هستیم که پشم ندارند و از ویسکوز یا همان پنبه مصنوعی برای مرغوبیت آن استفاده میگردد.